سفارش تبلیغ
صبا ویژن

12 تا از علل اصلی و جدیدترین روش درمان ریش کوسه (کم پشت) در مردا

درمان ریش کوسه در مردان

اگر به فیلم های هندی نگاهی بیندازید، میبینید که بازیگران هندی مرد ریشهای پرپشتی دارند؛ اما دلیل آن چیست؟ در این مطلب ما به بر اساس نتایج جدیدترین تحقیقات مجله معتبر تولز آو من شما خواهیم گفت که چگونه ریشهای پرپشتی داشته باشید. 

معرفی این مشکل

ممکن است قبلا به این موضوع فکر نکرده باشید اما وقت این است که به آراستن موهای صورتتان بپردازید و بهترین کار را برای دستیابی به ریشهای پرپشت یاد بگیرید. هنگامیکه بدن به بلوغ میرسد، فولیکولهای مو هنوز به اندازه ی کافی رشد نکرده اند و ممکن است موهایی در برخی قسمتهای بدن، صورت و گردن ظاهر شود؛ اما برای بیشتر پسرها، با اتمام دوران بلوغ، اینها هم به پایان میرسند.

 

 

حتما بخوانید: 10 تا از خواص و مضرات اصلی و شگفت آور عسل طبق تحقیقات جدید دنیا

ریشها در حدود سن 17-20 سالگی شروع به رشد بیشتر و پر شدن میکنند. در پایان بلوغ، هورمون تستوسترون در بدن موجب رشد و ضخیم شدن فولیکولهای مو برروی صورت و گردن میشود. این یک نشانه ی ظاهری رسیدن به بلوغ جنسی است. برای شروع، موها نازک و تیره رنگ هستند که به آنها موهای کرکی میگویند. در اغلب اوقات این ریشهای کرکی شروع به گسترش در لب بالایی و قسمتهایی از گردن میکند. این موها، زمانیکه مانند ریش های صورت به اندازه ی کافی ضخیم میشوند، موی نهایی نامیده میشود. موهای نهایی، ریشهای دائما در حال رشد هستند که ضخیم، تیره و پر هستند.

آیا طاسی نقطه ای ریش معمول است و یا اینکه عواملی برای آن وجود دارد؟

فرایند تبدیل موهای کرکی به موی نهایی در حدود سن 20 سالگی اتفاق می افتد. در برخی افراد این تغییر حتی در حدود سن 30 سالگی اتفاق می افتد. اما برای بیشتر افراد، این رشد در یک زمان اتفاق نمی افتد. موهای آنها بطور متفاوتی رشد و رفتار میکنند. ممکن است در این افراد طاسی های نقطه ای برروی ریشهایشان بوجود بیاید.

این بخاطر یک یا دو دلیل زیر است:

موهای کرکی توسعه نیافته: موهای کرکی بسیار نازک هستند. آنها ایستاده هستند و نازک بنظر میرسند. در بیشتر مواقع نگران آنها نباشید در ادامه به درمانی برای این موها اشاره خواهیم کرد، اما هنگامیکه این موها به موهای نهایی بالغ تبدیل شوند، این نقطه های خالی پر بنظر میرسند و ازبین خواهند رفت.

آلوپسی آره آتا (Alopecia Areata): یا طاسی منطقه ای، نوعی نادر از آلوپسی (ریزش مو) است که حدود 2% از جمعیت از آن رنج میبرند. اگرچه این نوع طاسی معمولا روی سر اتفاق می افتد. این آلوپسی که حالت سکه ای گرد دارد در هرجایی از بدن از جمله ریش میتواند اتفاق بیفتد. برخی افراد در قسمتهایی از ریشهایشان طاسی نقطه ای دائمی دارند، بصورتی که هیچگاه هیچ مویی حتی موهای کرکی در آن قسمت وجود نداشته است. برخی از این طاسی های نقطه ای بطور خودبه خود و بدون هیچ درمانی دوباره رشد میکنند و از بین میروند.

اما احتمال سوم این است که مشکل از ژنتیک فرد باشد. ممکن است والدین شما ژنهایی که مربوط به داشتن ریشهای پرپشت و زیبااست را به شما منتقل نکرده باشد. آنها زیاد نیستند و نمیتوان راه حل خاصی برای مقابله با این ژنها ارائه کرد.

گزینه هایی برای درمان طاسی نقطه ای ریش

در اینجا ما راهکارهایی برای درمان این نوع طاسی ها برایتان آورده ایم:

ویتامین های ریش

بله شما میتوانید برای پرپشتی ریشهای صورت از ویتامینهای ریش استفاده کنید. محصولاتی مانند VitaBeard ادعا میکنند که میتوانند بااستفاده از ویتامینهای طبیعی، ضخامت ریشها را افزایش دهند. همه ی آنها حاوی برخی از انواع بیوتین هستند. گفته میشود که بیوتین یا عضوی از خانواده ی ویتامین B، یک ویتامین ضروری ست که با رشد مو ارتباط دارد. بطورخاص، مطالعه ای برروی موهای نازک و مقدار بیوتین در بدن افراد انجام شد. یافته ها نشان داد که بین کمبود بیوتین در بدن و ریزش مو ارتباط وجود دارد.

بیوتین یک ویتامین مصنوعی نیست. این بصورت طبیعی در غذاهای غنی از پروتئین یافت میشود. رژیم غذایی افراد گیاه خوار معمولا حاوی غذاهایی که بصورت طبیعی بیوتین دارند نیست. مرغ و گوشت گاو حاوی مقادیرمعمول توصیه شده ی بیوتین برای مصرف روزانه هستند.

اگرمیخواهید ریشهای پرپشتی داشته باشید، توصیه میکنیم که قبل از امتحان روشهای دیگر ذکر شده در زیر، رژیم غذاییتان را تغییر دهید تا میزان پروتئین بیشتری به بدنتان برسد.ریشهای کم پشت بیشتر بدلیل کمبود بیوتین در رژیم غذایی است. ما نمیگوییم که این یک درمان موثر برای همه ی افراد است اما استرس هم میتواند موجب ریزش قابل توجه مو در کل بدن شود. یک شیوه ی زندگی سالم، بهترین روش برای ارزیابی ریزش ریش میباشد.

ماینوکسیدیل (Minoxidil)

اگر جزء افرادی باشید که تحقیقی درمورد ریزش مو و طاسی نقطه ای ریش داشته اید، احتمالا این ترکیب را میشناسید. ماینوکسیدیل قطعا بعنوان یکی از بهترین ترکیبات شیمیایی برای درمان ریزش مو است. در اینجا چیزهایی ست که شما باید درمورد این دارو بدانید.

تایید شده ی سازمان غذا و دارو: اگر میخواهید دارویی را مصرف کنید که تابحال امتحان نشده است، کاملا به خودتان بستگی دارد بسیاری از افراد این نکته برایشان مهم است. وقتی سازمان غذادارو برای درمان بیماری هایی، برخی داروها و مواد شیمیایی را تایید میکند، مصرف آن دارو قابل اعتماد خواهد بود. اگر آنها ماینوکسیدیل را بعنوان دارویی برای ریزش مو تایید کرده اند، بدین دلیل است که دانشمندانی بسیار هوشمندانه روی این دارو کار کرده اند و آن را پذیرفته اند.

مواد تشکیل دهنده ی فعال: ماینوکسیدیل اولین بار برای پایین آوردن فشارخون مورد بررسی قرار گرفت؛ اما وقتی محققان دریافتند که بیماران، افزایش رشد مو در بدنشان را تجربه کردند، آنها شروع به بررسی دارو به این منظور کردند. هنگام استفاده از محصول 2-5 درصد ماینوکسیدیل و اضافه کردن یک حامل به مخلوط، روگین (Rogaine) بدست آمد که این درحال حاضر یکی از فرمولهای رشد مجددمو در بازار است.

افزایش جریان خون: این دارو به گروهی از داروها بنام وازودیلاتور (داروهای گشادکننده ی رگ تعلق دارد). کاری که ماینوکسیدیل انجام میدهد این است که کانال های پتاسیم را به جریانهای خون اطراف فولیکولهای مو باز میکند. این موجب میشود که فولیکولهای مو دسترسی بهتری به هورمونهایی که بصورت طبیعی در خون یافت میشود، داشته باشد. جریان خون بیشتر به معنای حیات بیشتر ریشه ی فولیکول مو است. این باعث میشود که ریشه ی فولیکول سریعتر و ضخیم تر رشد کند.

اثربرروی همه ی موها: درحالیکه این داور بعنوان فرمولی برای رشدمجدد موی سر عرضه شده است، ماینوکسیدیل باعث افزایش رشد مو در هرجاییکه استفاده شود میگردد. اولین بیمارانی که تحت آزمایش قرار گرفتند، رشد مو در سراسر بدن آنها دیده میشد؛ اما اگر به بطری روگین نگاهی بیندازید، این برای هرکجای بدن نیست و برای صورت طراحی شده است. این بدین معنا نیست که برروی بقیه ی جاها تاثیری ندارد. بسیاری از مردان ادعا میکنند که نتایج بسیارخوبی با قرار دادن مستقیم ماینوکسیدیل برروی طاسی های نقطه ای بدست آوردند.

کاربرد موضعی: برخلاف ویتامینها و مکملها، با استفاده از ماینوکسیدیل میتوانید مستقیما مناطق مورد نظرتان را پوشش دهید. این معمولا بصورت مایع یا فوم فروخته میشود. به سادگی میتوانید روزانه مقدار کوچکی از آن را برروی منطقه ی آسیب دیده اعمال کنید. همچنین از این روش میتوان برای اطمینان از عملکرد صحیح آن استفاده نمود. ما توصیه نمیکنیم که الان مقدار زیادی از آن را روی صورتتان قرار دهید، بجای آن مقدار کمی از آن را روی ریشتان بگذارید تا ببینید که نتایج آن چیست.

نتیجه در کمترین زمان: بسیاری از کاربران گزارش میکنند که نتایج این دارو را پس از یک ماه استفاده از آن مشاهده کرده اند. بهتر است که به آن بعنوان یک درمان بلندمدت نگاه شود. این مانند آنتی بیوتیک است. وقتی آنتی بیوتیک مصرف میکنید و بهبودی در شما احساس میشود، معمولا مصرف آن را متوقف میکنید. این بدترین کاری ست که میتوانید انجام دهید. باید اجازه دهید تا دوره ی دارو طی شود تا موثرتر واقع شود. برای ماینوکسیدیل هم همینطور است. پس از استفاده از این دارو سریعا نتایج آن را مشاهده میکنید، اما بهتر است برای افزایش رشد موهای کرکی و ضخیم شدن آنها به موهای نهایی که موجب از بین رفتن نقطه های خالی میشود، مصرف آن را در دراز مدت ادامه دهید.

حتما بخوانید: 13 تا از بهترین و جدیدترین روش چاقی صورت با داروهای گیاهی در کمتر از 30 روز

کاشت فولیکول مو

اگر درمورد داشتن ریشهای پرپشت جدی هستید، گزینه ای برای کاشت فولیکول مو برروی ریش وجود دارد. اگر موهای کرکی صورتتان ضخیم نمیشود و نمیتوانید بااستفاده از داروها رشدموها را ارتقاء دهید (چون این روش همیشه موثر نیست)، اقدامات دیگری هم وجود دارد.

توجه کنید:

  1. موهای کاشته شده بعنوان ریش باید از جایی مانند پشت سر برداشته شوند که شبیه ریش شما باشند. هیچ چیز در این روش درمانی رایگان نیست.
  2. موهای کاشته شده در حقیقت بعد از چند روز میریزند. این طبیعی است اما موهای پیوندی موجب تحریک رشد ریشهایی که درحال حاضر دارید میشود.
  3. این روش نسبتا گران است و قیمت آن به عوامل مختلفی بستگی دارد.
  4. شما در انجام اینکار تنها نیستید. تنها در سال گذشته هزاران مرد این روش را استفاده کردند، مردهایی که دوست دارند ریشهای پرپشتی داشته باشند.

طاسی نقطه ای را پر کنید!

مجبور نیستید که تنها از موارد گفته شده در بالا استفاده کنید، راههای دیگری هم وجود دارد. راههایی وجود دارد که بااستفاده از آنها میتوان ظاهر طاسی نقطه ای را تغییر داد. با ریشهایتان خلاق باشید! از برخی نکات زیر برای پرکردن طاسی نقطه ی استفاده کنید:

ریشهایتان را شانه بزنید: دلیل اینکه خانمها موهایشان را برس میکشند این است که موها پرحجم بنظر برسند. میتوانید اینکار رابرای موهای صورت هم انجام دهید. برس کردن موجب بلند شدن مو و افزایش حجم ریش میشود. این روش میتواند قسمتهای خالی ریش را پوشش دهد.

استفاده از بالم ریش: اگر علاقمند به تحریک رشد ریش نیستید، ممکن است بیشتر علاقمند باشید که چیزی که دارید را حالت دهید. از بالم ریش بجای روغن ریش استفاده نمایید. این موجب خوش حالت شدن ریش ها و همچنین پوشش دادن آن در تمام نقاط خالی میشود.

بگذارید ریشهایتان رشد کنند: اگر همیشه ته ریش میگذارید، ریشهایتان کم پشت بنظر میرسند. بیشتر آقایان حتی آنهاییکه ریشهای پری دارند، وقتی ته ریش میگذارند، بنظر نمیرسد که ریشهای پری داشته باشند. بگذارید ریشهایتان بلندتر شود تا بتوانید بوسیله ی آن قسمتهای خالی ریشها را پوشش دهید. حداقل 2 ماه صبرکنید تا نتیجه ی دلخواه را بدست آورید.

یک سبک مناسب ریش برای خودتان انتخاب کنید: داشتن ریش کم پشت به این معنا نیست که نمیتوانید مدل ریشی که دوست دارید را رها کنید. استایلی را انتخاب کنید که برای صورتتان مناسب باشد حتی درصورتیکه ریشهایتان خیلی ضخیم نباشد.

درمورد چیزهایی که دارید سپاس گذار باشید: برخی افراد متوجه این نیستند که پروردگار بزرگ چه نعمتهایی به آنها داده است و به سادگی از آنها عبور میکنند. بسیاری از افراد ریشهای کم پشتی دارند و بخاطر آن خودشان را اذیت نمیکنند. بسیاری از افراد مشهور و سلبرتی ها هم همینکار را کرده اند مانند: Keanu Reeves, James Franco, Chris Pratt, Johnny Depp و حتی David Beckham و این را هم میدانید که این افراد بخاطر ریشهای پرپشت و زخیمشان معروف نشده اند! اگر اعتماد بنفس بالایی داشته باشید، مطمئن باشید که مشکلی پیش نخواهد آمد.

منبع